Många projekt blir sen iläggning

Vårens alla projekt utöver Isabel kommer att innebära att vi kommer i sjön sent i år. Då vi var tvungna att byta tak på huset i höstas så passade vi på att byta gavlar och panel på både hus och garage så måste det målas. Vi köpte också en gammal Selco Selspeed + motor (Mercury 60 hk) som kommer att göras sjöduglig vilket tyvärr kommer före Isabel.

Till det kommer också en kattgård på husets baksida då vi vill behålla våra två nya Norska Skogkatter vid liv. Vår förrförra katt blev överkörd på en större väg nära där vi bor.

Till detta kommer de vanliga födelsedagskalasen, dagarna med dåligt väder, klassresa för sonen till Köpenhamn och förhoppningsvis lite golf. Så, det kommer bli en sen iläggning i år…

Hur ser det ut för dig?

Vart tog alla inlägg och seglingar vägen?

Sommaren 2014 var helt enkelt en kalassommar! Det gjorde tyvärr att tiden vid datorn blev betydligt mindre och inga uppdateringar eller seglingar lades in på sidan. De kommer! Inget ont som inte har något gott med sig. Nu får jag (och du) chansen att få lite sommarkänsla igen, så här mitt i smällkala vintern! Utanför är det minus 12 grader och då värmer det att se alla goa bilder från sommarens seglingar.

Kort kan jag säga att det blev få korta seglingar. Först en semestertripp på drygt 2 veckor, nästan tre. I August gjordes det en helgtripp i goda vänners lag med både bryggsegling och motorgång men inte mycket segling. Bilder kommer!

Vår (eller är det sommar?)

Bytt fall, vhf-kabel, vindmätarkabel, badplattform med kassettstege och snart ny peke med kassettstege.

Sjösättning på lördag den 3:e maj och ska hinna med att laga lite gelcoat, bottenmåla och polera.

Känns lite tight och det blir väl som vanligt en del att göra när båten väl är i sjön.

image

image

Vad blir nytt?

Förutom de tidigare nämnda badbryggan och peke, båda med kasettstegar, så blir det renoverad värmare (Thermic) och nya sladdar till vhf och vindinstrument. Nya fall samt två rev kommer att inhandlas. Det blir bra 🙂

Båtmekaniker

Ett sätt att lätta upp livet under vintern kan ju faktiskt vara att lära sig något nytt.

Sen en månad tillbaka går jag en kurs för att få ytterligare en stämpel i intygsboken och självklart för att lära mig.

Läser Båtmekaniker tillsammans med Luc som kör sin pappas gamla tävlingsbåt (motorbåt) och lillebror Jimmy (också motorbåt). Kul!

Nu är vintern snart här

Det blev inte så mycket jobb, med båten. Som vanligt trots en lång och varm höst. Till våren blir det dock ny badbrygga och ny peke. Och en mängd ”småsaker”. Som t ex ny vhf- och vindmätarkabel. Och lite annat. Ska man lämna in värmaren i vinter kanske? Det finns kanske andra saker att köpa till familjen…

Men snart blir det vår igen, snabbare än man anar. Det är bara att bita ihop så går det snart mot ljusare tider igen.

image

Urpackning och förberedelse för vintern

För två veckor sedan tog vi upp Isabel med kranbilen från RCW. Nu ligger hon så fint vid Kolmårdens Snickeri med vinterpälsen på. Det är skönt att bara ha 5 minuters promenad till båten om man har glömt något, något som ofta inträffar… Har en lång lista med småsaker som ska fixas men även ett par större. Vi köpte badbrygga och peke med stegar som ska monteras. Ska också plasta en kil för att förbereda för ett ekolod. Förmodligen blir det ett framåtseende med färg för att även kunna få ett hum om hur botten ser ut vid ankring. Någon som vet var man kan få ett bra pris på ett framåtseende ekolod?

image

Webb för mobila enheter

Testar ett nytt tema som fungerar i mobila enheter tack vare en teknik som kallas för Responsiv design. Detta innebär att sidan känner av vilken storlek du har på din enhet när du kommer till sidan. Sitter du vid en dator eller har en smart mobiltelefon eller en surfplatta ska den fungera. Detta sker med CSS3 och ibland också HTML5.

Välkommen!

Observera att nedanstånde båt inte är en Comfort 32…

image

Bye 2012 – Hello 2013!

Några dagar innan sommarens semester känner jag att det är dax att uppdatera hemsidan.

I höstas tog vi upp Isabel, inte som vanligt i Nävekvarn utan med kranbil från RCW Lyft och Transport i Norrköping. Bra jobbat Kenneth! Över vintern har hon legat i Krokek, 5 minuters gångväg hemifrån. Skönt! Sparar mycket tid och stress! Speciellt då jag vid varje tillfälle jag tidigare åkt till båten har glömt något…

Hade som vanligt gjort en lång lista på detaljer som jag skulle lösa, renovera länspump, montera in elektrisk länspump, 17 grejor till och det viktigaste; borra ur mantågsfötterna för att kunna montera de nya jag köpte från Comfortina Yachts i Arvika. Det är skönt att ha en 30 år gammal båt där det fortfarande finns anor från ursprunget. Mantågsfötterna fick jag tag på efter mycket letande och funderande. Det var Rolf Alm min ”gamle” vhf-lärare som kom på att man kunde ringa dem. Tack igen Rolf!

Problemet var att mantågsstöttorna i lättmetall hade ärgat fast i mantågsfötterna av aluminium. Detta medförde att den förre ägaren, en läkare i Kalmare, hade lagt den tunga presenningen över masten och över stöttorna. När det nu snöade så mycket som det gjorde 2010 (tror jag) så blev det så tungt att mantågsstöttorna vek sig och tryckte fyra hål i däcket. Som jag lagade provisoriskt då jag inte ens fick svar från mitt försäkringsbolag Svenska Sjö. Sedan läste jag att de inte ersätter denna typ av skador… Typiskt. Nåväl, detta innebar att jag inte kunde använda min täckställning på vintern eftersom jag inte fick bort mantågsstöttorna.

I år skulle det ske. Jag spenderade mycket lång tid att borra ur dem. Rostfritt är inte så enkelt. Mycket tid och träningsverk blev det. Till slut kunde jag sätta dit de nya mantågsfötterna och i dem täckställningen. Härligt!

Under våren som blev ovanligt kort funderade jag på hur jag skulle laga de fyra hålen i däcket. Till slut fick jag ett tips på en kille som kunde hjälpa till att plasta detta. Hade jag gjort det själv hade jag varit tvungen att lära mig detta men istället gjorde han det med medtaget material på en timme… Sen fick jag fylla i lite, slipa och sedan fylla på med gelcoat filler och slipa. Det blev inte perfekt men tillräckligt bra för att känna stolthet och glädje!

Ett av fyra hål i däcket!

Har också bytt mantågshölje då den gamla var helt slut. Köp nytt på Watski och baka själv! Det finns en instruktionsvideo på en gammal sajt där vi köpte mantågshölje till vår gamla B31 Saga. Blev som nytt. Dock inte denna gång så det blir att göra om och göra rätt under nästa vinter.

Gjorde också en ny namnskylt(?) som blev kanon. Tack Janne på B&B Skyltreklam i Norrköping! Snygg, eller hur:

Har också köpt en ny VHF, en Cobra, som jag har montera och försökt att koppla ihop med vår Garmin 525 vilket inte gick så bra. Ska nu under helgen som kommer åka ned och få det gjort. Det blir väl som vanligt en massa jobb och otäcka svordomar…

Lyckades förresten även tappa revkroken, förmodligen original från 1981. Vi har en Isomat-rigg och när jag letade så gjorde jag det efter en Seldén då vi har en Seldén-kick. Hjärnsläpp! Hittade en hos Rig-Right i Usa men kände att det måste gå att lösa. Har nu köpt en ny variant från Benns som inte går att tappa bort (!).

Har jag förresten nämnt vårt riktigt stora problem? Under förr-förra året så upptäckte vi att båten hade fyllts med vatten över hela durken. Det visade sig att avgaskröken/risern hade sotat igen och att VP (egentligen en Perkins, sabla engelska lösningar) har en riktig idiotkonstruktion där invattnet från sjön hålls isär från glykolen med en gummituta och två rörklämmor. När det blev stopp i kröken och inget vatten kunde komma ut blev det för stort tryck på gummitutan och den klämman närmast slangen lossnade. Vilket då medförde att allt sjövatten (via vattenpumpen) tryckte ut glykolen till den tog slut och sen fyllde på med allt sjövatten som sögs in. Det var mycket spännande… Då en ny avgaskrök/riser kostar drygt 6500 kronor (sextusenfemhundra!) och jag inte tyckte den var trasig så bestämde jag mig för att fixa den. Det var inte lätt. Började först med att på kemisk väg lösa upp sotet/oljan men fick till slut ge mig och börja nöta mekaniskt. Det var inte lätt att hitta rätt verktyg till detta men till slut så fick jag en svetstråd av min motorbåtsbyggande far. Efter nötande med denna till stora blåsor uppstod och sprack samt en hel del blästersand från farsans samling av nyttiga verktyg så fick jag till slut upp gångarna i kröken. Skönt!!!

Utblåset till kröken
Utblåset till kröken

Fick till slut under sommaren 2012 i kröken på motorn. Det var dock också lite spännande eftersom gängorna i godset på motorn inte var i bästa skick. Hittade några bultar på Swedol  och löste det också. Tyvärr innebar detta att Isabel inte blev påmastad förrän den 1:e augusti. Vi fick dock en fin vecka på sjön och motorn gick som en peng. Vi har ju inte originalmotorn i vår båt, den blev utbytt 2002 till en VP MD2030 med lite mer hästkrafter än den MD11 som satt i från början.

Efter vi hade sjösatt Isabel i år (med hjälp av Kenneth från RCW) den 10 juni mastade vi på direkt och skulle köra från Sandviken (i Kolmården) till Nävekvarn. Vi startade och det såg ut att fungera fint, vattnet spottades ut i aktern som den skulle. Efter 10 minuter fick dock Helene (min fru) för sig att för säkerhets skulle kolla in i båte så att den inte fyllde durken med vatten igen. Guess what! Det sprutade som en fontän! Vad gör man? Jo, vi stängde av motorn, hissade seglen i det dåliga vädret och seglade! Yum!!! Det blev en sån kanonsegling! Med det nyrenoverade storseglet, vår gamla genua i hyfsat skick kom vi upp 6,9 knop över grund! Det gick inte ens vita gäss på sjön! Tyvärr trampade jag sönder vår vindmätare under påmastningen så jag kunde inte se hur mycket det blåste.

Nästa problem var då hur vi skulle göra när vi kom fram. Tänkte att vi kunde starta motorn och gå in i vår sommarhamn med motorn på och vatten sprutande in durken. När vi kom fram kände jag mig som Stålmannen. Istället för att sätta igång motorn och börja vattna inomhus seglade vi in till bryggan och lade till lugnt och tryggt mellan y-bommarna. Nå, i alla fall utan några som helst märken på båten. Det roligaste var dock när frugan insåg att jag inte skulle sätta på motorn utan med full hals skrek ”Jag hatar dig…”

Ha en grymt härlig sommar på vattnet!

/Tommy

Planer och status 2012

Har efter en kall och snöig vår äntligen fått i Isabel i vattnet. Hade som vanligt en ambitiös plan inför säsongen men var bl a pga vädret tvungen att banta ned listan till endast det nödvändiga, lacka rorkulten (med Benarolja), fixa prickar i skrovet där vattnet kommit in och stannat mellan färglagren och tvättat av henne.

När när hon ligger i vattnet måste jag in i motorrummet och skruva bort avgaslimpan (är det samma som avgasriser?) för att försöka få bort alla avlagringar. Som det är nu kommer inte kylvattnet igenom och det tar ca 5 minuter innan motorn blir för varm… Detta sabbade hela vår seglingssommar föregående år. Trist! Nu ska det fixas och fungera bra.

 

Annat som ska fixas är en renovering av länspumpen (Whale 10) och en elektrisk länspump. Den stora manuella länspumpen pumpar endast från motorrummet och den elektriska ska pumpa i den djupase kölfickan är det tänkt.

Hade som mål att också ta bort mantågsstöttorna från mantågsfötterna. Dessa fastnar i varandra då man har blandat aluminium (mantågsfot) och rostfritt (mantågsstötta). Som grädde på moset har man också rostfria skruvar in i mantågsfoten vilket ställer till det ytterligare. Kul… Har dock efter två års letande fått tag på nya mantågsfötter. Tusen tack Rolf Alm! Och tack Jonas på Comfortina Yachts!

I höst blir det tidig upptagning för att byta och fixa mantågsstöttor och laga de fyra hål som blev i däcket då den stora mängden snö böjde ned mantågsstöttorna och trycktes igenom. Föregående ägare hade inte tagit bort stöttorna och då blev de istället sittande och gick alltså inte att få loss.

Trevlig sommar alla!

Sjösatt

Annandag påsk gled hon ner i det kalla vattnet. Blank och fin blev vår Isabel efter tvätt, polering och vaxning. Har faktiskt aldrig varit så fin i vår ägo eftersom vi köpte henne tidigt på våren, oputsad, och lades i i Sandviken direkt när hon kom ”hem”.

Nice! Nu är sommaren inom räckhåll. Bara påmastning, lite städning och inflyttning kvar. Vi ses därute!

Vårrustningen

Isabel - upptagningen 2010Detta är vår tredje vår med Isabel. Av olika anledningar har vi inte haft möjlighet att kunna vårda henne på ett sätt som jag har velat. Men ska det bli ändring. Puts och förbättringar är på schemat. Utöver de vanliga uppgifterna kommer framförallt puts och uppfräschning. Tvätt och polering. Med början i helgen. Första i april. Sedan lär man tillbringa några timmar i Nävekvarn. Måste också komma ihåg att lägga en ny mastlantärna på inköpslistan. Den gamla gick ju sönder i höstas då masten åkte i sjön… Men det är en annan historia!