Bye 2012 – Hello 2013!

Några dagar innan sommarens semester känner jag att det är dax att uppdatera hemsidan.

I höstas tog vi upp Isabel, inte som vanligt i Nävekvarn utan med kranbil från RCW Lyft och Transport i Norrköping. Bra jobbat Kenneth! Över vintern har hon legat i Krokek, 5 minuters gångväg hemifrån. Skönt! Sparar mycket tid och stress! Speciellt då jag vid varje tillfälle jag tidigare åkt till båten har glömt något…

Hade som vanligt gjort en lång lista på detaljer som jag skulle lösa, renovera länspump, montera in elektrisk länspump, 17 grejor till och det viktigaste; borra ur mantågsfötterna för att kunna montera de nya jag köpte från Comfortina Yachts i Arvika. Det är skönt att ha en 30 år gammal båt där det fortfarande finns anor från ursprunget. Mantågsfötterna fick jag tag på efter mycket letande och funderande. Det var Rolf Alm min ”gamle” vhf-lärare som kom på att man kunde ringa dem. Tack igen Rolf!

Problemet var att mantågsstöttorna i lättmetall hade ärgat fast i mantågsfötterna av aluminium. Detta medförde att den förre ägaren, en läkare i Kalmare, hade lagt den tunga presenningen över masten och över stöttorna. När det nu snöade så mycket som det gjorde 2010 (tror jag) så blev det så tungt att mantågsstöttorna vek sig och tryckte fyra hål i däcket. Som jag lagade provisoriskt då jag inte ens fick svar från mitt försäkringsbolag Svenska Sjö. Sedan läste jag att de inte ersätter denna typ av skador… Typiskt. Nåväl, detta innebar att jag inte kunde använda min täckställning på vintern eftersom jag inte fick bort mantågsstöttorna.

I år skulle det ske. Jag spenderade mycket lång tid att borra ur dem. Rostfritt är inte så enkelt. Mycket tid och träningsverk blev det. Till slut kunde jag sätta dit de nya mantågsfötterna och i dem täckställningen. Härligt!

Under våren som blev ovanligt kort funderade jag på hur jag skulle laga de fyra hålen i däcket. Till slut fick jag ett tips på en kille som kunde hjälpa till att plasta detta. Hade jag gjort det själv hade jag varit tvungen att lära mig detta men istället gjorde han det med medtaget material på en timme… Sen fick jag fylla i lite, slipa och sedan fylla på med gelcoat filler och slipa. Det blev inte perfekt men tillräckligt bra för att känna stolthet och glädje!

Ett av fyra hål i däcket!

Har också bytt mantågshölje då den gamla var helt slut. Köp nytt på Watski och baka själv! Det finns en instruktionsvideo på en gammal sajt där vi köpte mantågshölje till vår gamla B31 Saga. Blev som nytt. Dock inte denna gång så det blir att göra om och göra rätt under nästa vinter.

Gjorde också en ny namnskylt(?) som blev kanon. Tack Janne på B&B Skyltreklam i Norrköping! Snygg, eller hur:

Har också köpt en ny VHF, en Cobra, som jag har montera och försökt att koppla ihop med vår Garmin 525 vilket inte gick så bra. Ska nu under helgen som kommer åka ned och få det gjort. Det blir väl som vanligt en massa jobb och otäcka svordomar…

Lyckades förresten även tappa revkroken, förmodligen original från 1981. Vi har en Isomat-rigg och när jag letade så gjorde jag det efter en Seldén då vi har en Seldén-kick. Hjärnsläpp! Hittade en hos Rig-Right i Usa men kände att det måste gå att lösa. Har nu köpt en ny variant från Benns som inte går att tappa bort (!).

Har jag förresten nämnt vårt riktigt stora problem? Under förr-förra året så upptäckte vi att båten hade fyllts med vatten över hela durken. Det visade sig att avgaskröken/risern hade sotat igen och att VP (egentligen en Perkins, sabla engelska lösningar) har en riktig idiotkonstruktion där invattnet från sjön hålls isär från glykolen med en gummituta och två rörklämmor. När det blev stopp i kröken och inget vatten kunde komma ut blev det för stort tryck på gummitutan och den klämman närmast slangen lossnade. Vilket då medförde att allt sjövatten (via vattenpumpen) tryckte ut glykolen till den tog slut och sen fyllde på med allt sjövatten som sögs in. Det var mycket spännande… Då en ny avgaskrök/riser kostar drygt 6500 kronor (sextusenfemhundra!) och jag inte tyckte den var trasig så bestämde jag mig för att fixa den. Det var inte lätt. Började först med att på kemisk väg lösa upp sotet/oljan men fick till slut ge mig och börja nöta mekaniskt. Det var inte lätt att hitta rätt verktyg till detta men till slut så fick jag en svetstråd av min motorbåtsbyggande far. Efter nötande med denna till stora blåsor uppstod och sprack samt en hel del blästersand från farsans samling av nyttiga verktyg så fick jag till slut upp gångarna i kröken. Skönt!!!

Utblåset till kröken
Utblåset till kröken

Fick till slut under sommaren 2012 i kröken på motorn. Det var dock också lite spännande eftersom gängorna i godset på motorn inte var i bästa skick. Hittade några bultar på Swedol  och löste det också. Tyvärr innebar detta att Isabel inte blev påmastad förrän den 1:e augusti. Vi fick dock en fin vecka på sjön och motorn gick som en peng. Vi har ju inte originalmotorn i vår båt, den blev utbytt 2002 till en VP MD2030 med lite mer hästkrafter än den MD11 som satt i från början.

Efter vi hade sjösatt Isabel i år (med hjälp av Kenneth från RCW) den 10 juni mastade vi på direkt och skulle köra från Sandviken (i Kolmården) till Nävekvarn. Vi startade och det såg ut att fungera fint, vattnet spottades ut i aktern som den skulle. Efter 10 minuter fick dock Helene (min fru) för sig att för säkerhets skulle kolla in i båte så att den inte fyllde durken med vatten igen. Guess what! Det sprutade som en fontän! Vad gör man? Jo, vi stängde av motorn, hissade seglen i det dåliga vädret och seglade! Yum!!! Det blev en sån kanonsegling! Med det nyrenoverade storseglet, vår gamla genua i hyfsat skick kom vi upp 6,9 knop över grund! Det gick inte ens vita gäss på sjön! Tyvärr trampade jag sönder vår vindmätare under påmastningen så jag kunde inte se hur mycket det blåste.

Nästa problem var då hur vi skulle göra när vi kom fram. Tänkte att vi kunde starta motorn och gå in i vår sommarhamn med motorn på och vatten sprutande in durken. När vi kom fram kände jag mig som Stålmannen. Istället för att sätta igång motorn och börja vattna inomhus seglade vi in till bryggan och lade till lugnt och tryggt mellan y-bommarna. Nå, i alla fall utan några som helst märken på båten. Det roligaste var dock när frugan insåg att jag inte skulle sätta på motorn utan med full hals skrek ”Jag hatar dig…”

Ha en grymt härlig sommar på vattnet!

/Tommy

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *